google49af60cd339fc5fd.html

De cover: het belangrijkste visitekaartje van je boek - Ik Jan CremerDe cover is misschien wel het allerbelangrijkste van je hele boek. Ga maar na: een potentiële lezer in de boekhandel besluit op grond van de voorkant of hij ook de achterkant wil lezen, of hij het boek inkijkt en of hij tot aankoop overgaat. Maar wat maakt een cover nou goed? We vroegen het aan Jaap Biemans, artdirector van Volkskrant Magazine en eigenaar van coverjunkie.com.

 

Waar moet een goede cover aan voldoen?

“Hij moet de consument in de boekwinkel verleiden tot aankoop. Een goede cover bevat nieuws, heeft een ‘vibe’ (sfeer) en is creatief. Bij een score van drie uit drie heb je een legendarische cover, bij twee uit drie is hij goed. Helaas voldoen de meeste maar aan een van deze drie criteria.”

    Zijn er verschillen tussen covers voor boeken en tijdschriften?

    “Mensen kopen een tijdschrift puur op de cover, dus je moet hier nóg meer verleiden. De nieuwsfactor, inspelen op de actualiteit, is bij tijdschriften ook groter dan bij boeken. Maar omdat de nieuwsfactor bij deze laatste minder belangrijk is, kun je je er wel mee onderscheiden.”

     

    Wat is het belang van de titel voor het omslag van het boek?

    “Die is net zo belangrijk als het beeld. Een goede titel vertaalt niet één op één wat op het plaatje te zien is – dat kan de lezer zelf wel zien – maar vult het aan, zodat er een verhaal verteld wordt.”

     

    Welke fout mag een vormgever niet maken?

    “Mensen fotograferen met een groene achtergrond, tussen de bosjes bijvoorbeeld. Dat doen fotografen altijd als ze het niet meer weten. Wat ook niet kan, is doen wat je concurrent doet. Dat is laf. Door lef te tonen en keuzes te durven maken, valt je boek tenminste op.”

     

    Wat is beter: illustratie of typografie?

    “Zelf vind ik illustraties het leukste. Maar het belangrijkst is dat je de cover laat maken door een professionele ontwerper, niet door een standaard-vormgeefstudiootje. Foto’s kunnen goed werken, maar dan moet het wel origineel fotomateriaal zijn en niet uit een stockfoto-database komen. Goede ontwerpstudio’s voor covers zijn bijvoorbeeld Dog and Pony in Amsterdam en Studio Boot in Den Bosch. Je betaalt er wel wat meer, maar dan heb je ook echt een onderscheidend omslag. En je wordt begeleid door iemand die er verstand van heeft.”

     

    Wat zijn jouw favoriete covers?

    “Op tijdschriftengebied die van Volkskrant Magazine natuurlijk. De zaterdagbijlage van het Parool is ook leuk om te zien, en Foam Magazine (van het Fotografiemuseum in Amsterdam). Vroeger die van de VPRO-gids. Op boekengebied: de cover van Ik Jan Cremer – met die motorrijder – is legendarisch. Een dikke drie uit drie dus.”

     

    Door: Jan Sinot

    Volg ons op